Kungl. Örlogsmannasällskapets årsredovisning för 2024

Ordförandens förord – årsredovisningen i sin helhet kan laddas ned längst ned på sidan

Det säkerhetspolitiska läget
Under 2024 har det säkerhetspolitiska läget varit instabilt, och den säkerhetspolitiska
barometern har fallit. Vi har bevittnat nordkoreanska soldater som strider på rysk sida i
Ukraina, samtidigt som Kina agerat auktoritärt för att maximera sitt inflytande i Sydkinesiska
havet i strid med etablerad havsrätt. Detta utgör ett direkt hot mot bland annat Taiwan,
samtidigt som Kina hävdar internationell rätt i Norra ishavet. Den starkare aktören agerar efter
sina egna villkor.

De iranstödda houthierna har angripit internationell sjöfart utanför Jemen i syfte att stödja
Hamas och Hizbollahs konflikt mot Israel. Samtidigt har ryska oljetransporter fått fri passage
medan andra enheter tvingats ta den betydligt längre vägen runt Afrika. Det är inte bara den
regelbaserade världsordningen som utmanats, utan även den fria handeln på våra hav.

Hot i vårt närområde
I vårt eget närområde pågår hybrida operationer – insatser som utnyttjar låg upptäcktsrisk och
kostnadseffektivitet men som ger stor effekt. Sabotage mot infrastruktur, kartläggning av
anläggningar och installationer, störningar av navigationssystem för sjö- och luftfart samt
informations- och påverkansoperationer är alla en del av denna bild. Detta skapar utmaningar
för verksamheten och samverkan mellan samtliga statliga och privata maritima resurser.
Samtidigt byggs eller planeras det för havsbaserade vindkraftsparker, där den genererade
energin transporteras till land. På havsbotten läggs ett allt tätare nätverk av ledningar och rör
för överföring av elektricitet, olja och gas. Dessutom växer intresset för utvinning av
mineralresurser från havsbotten, vilket väcker frågor om miljöpåverkan och riskerna för
ekosystem som ännu är dåligt kartlagda.

Handel och sjöfartens betydelse
Havens roll fortsätter att förändras. Idag står sjöburen handel för omkring 90 procent av det
globala handelsutbytet. Den transoceana handeln drivs av ungefär 300 miljoner containrar och
50 000 större handelsfartyg i konstant rörelse över världshaven. Under de senaste årtiondena
har den sjöburna handeln vuxit kraftigt, vilket lett till att insatsvaror som tidigare lagrades i
land nu i stället transporteras kontinuerligt. Detta har skapat ett starkt beroende av just-in
time-systemet, som i sin tur är beroende av avancerade IT-lösningar – lika imponerande som
de är sårbara.

KÖMS roll och påverkan
Kungl. Örlogsmannasällskapet (KÖMS) spelar en betydelsefull roll genom att bidra med
välgrundade analyser och resonemang inom den maritima domänen. Som Sveriges Maritima
Akademi följer vi noga utvecklingen och verkar aktivt för att påverka framtiden inom vårt
område.

En av våra styrkor är att vi kan agera oberoende av myndighetsutövningens formella ramar.
Vårt mål är att vara en efterfrågad röst, och genom våra ledamöters gedigna kunskap kan vi ge
värdefulla råd till statsmakter och aktörer inom den maritima sektorn. Vi svarar på remisser
inom vårt expertisområde och lyfter aktuella maritima frågor.

Ett exempel är vårt engagemang i bemanningsfrågorna för Gotlandstrafiken. Vi samarbetar
med Svensk Sjöfart och har genomfört seminarier kring havsrätt och sjöfartsskydd. Dessutom
har vi utvecklat vår kommunikation genom vår hemsida, där vi nu publicerar en blogg med
tillhörande Podd-inslag.

Genom vår verksamhet fortsätter KÖMS att vara en central aktör för att stärka och utveckla
Sveriges maritima kompetens och säkerhet.

Akademiens Tidskrift i Sjöväsendet (TiS) har fortsatt att utvecklas positivt under ledning av
redaktören och ansvarige utgivaren hedersledamoten Bo Rask. Samtliga inträdesanföranden
är publicerade. Paradigmskiftet i svensk säkerhetspolitik genom vårt lands Nato-anslutning har
dokumenterats väl genom flera artiklar som beskriver de operativa realiteterna av en svensk
Nato-anslutning samt hur marinen borde utvecklas som en konsekvens av de bedömt nya
uppgifterna.

En särskilt viktig rapport har publicerats om det så kallade Viken Talks – sökandet
efter en svensk marin strategi. Rapporten är framtagen av flera ledamöter och beskriver vad
som bör göras för att möta de nya marina utmaningarna. Kriget mellan Ryssland och Ukraina
har beskrivits både i operativa och tekniska termer.

Det stora utnyttjandet av obemannade farkoster och telekrigsåtgärder mot dessa system har ingående beskrivits i flera artiklar. Marina obemannade system har beskrivits i två artiklar. Det lyckade
högtidssammanträdet och den efterföljande högtidsmiddagen på Sjöhistoriska museet har
noga dokumenterats och publicerats i färgtryck. Tidskriften utkommer numera regelmässigt
med fler sidor än tidigare år och publiceras i cirka 900 exemplar per nummer. Ett nummer har
tryckts i färg.

Denna årsredovisnings huvudsyfte är att redogöra för akademiens verksamhet och ekonomi.
Ekonomin är välskött och den finansiella ställningen är solid. Verksamheten visar ett överskott
på 249 000 kronor.

Vår värdepappersportfölj har under året ökat i värde med 1 420 000 kr (+9,1 %) och stod vid
årets slut på 16 500 000 kr. Genom en tydlig inriktning mot säkra papper med hög avkastning
är portföljen, så långt som kan överblickas, väl rustad för att ge fortsatt löpande bidrag till
verksamheten med en begränsad risk för de omedelbara effekterna av börsens och andra
marknaders svängningar.

Jag vill avsluta med att tacka styrelsens alla ledamöter liksom akademiens övriga
befattningshavare för deras omfattande arbete under året, samt för ledamöternas förtroende
för oss att leda verksamheten i Kungl. Örlogsmannasällskapet.

Stockholm i mars 2025,
Odd Werin
Ordförande

Årsredovisning 2024 Kungl Örlogsmannasällskapet